بالاخره وقتي خودروسازان معظم، تيراژ توليد رو بالا مي برند، خود به خود تيراژ راننده ها هم افزايش پيدا مي كنه و در اين بين، به خاطر اين كه سرعت توليد (يا بهتر بگم پرورش) راننده زياد مي شه، طبيعيه كه كيفيت راننده هاي جديد هم پايين تر باشه.

الحمدلله كه آموزشگاه هاي رانندگي هم فقط نكات كليدي (!) رانندگي از قبيل نحوه نشستن، تنظيم صندلي و آينه، روشن كردن، گرفتن كلاچ، تعويض دنده، چرخاندن فرمان، بوق زدن، و امثالهم را به جوجه راننده ها اعم از دختر و پسر ياد مي دن و خيلي روي موارد مهم تري كه در نهايت باعث آسايش سرنشينان، روان شدن ترافيك (به معني عبور و مرور نه به معني راه‌بندان)، جلوگيري از تصادف و عدم ايجاد دردسر براي رانندگان ديگه ميشه تمركز نمي كنند.

معتقدم رانندگي تا حدودي ذاتي است و تا حدود زيادي هم بستگي به اين داره كه سابقه تملك ماشين يا همان خودرو در خانواده چند سال است. دقت كرده ام كه بچه هايي كه باباهاشون از قديم ماشين داشتن و بچه ها هم از سنين پايين با ماشين باباهه رانندگي ياد گرفتن و هيچ وقت هم پاشون رو توي آموزشگاه نذاشتن، خيلي بهتر از كساني رانندگي مي كنن كه از نوجواني پشت فرمون نبودن و تازه تازه دارن تجربه مي كنن.

دم بابامون گرم كه از ۱۲ سالگي اجازه داد پشت فرمون بشينم و البته اول دم خودم گرم كه توي سن ۱۲ سالگي براي اولين بار و بدون اين كه حتي يك كلمه درباره نحوه روشن كردن و راه انداختن خودرو از كسي سوالي كرده باشم، دور از چشم بابام پشت فرمون داتسون ۱۲۰ واي مدل ۱۹۷۴ نشستم و تا سر كوچه بردم و دنده عقب برگشتم جلوي خونه. بابام كه از در خونه اومد بيرون گفت تو كي و از كي رانندگي ياد گرفتي؟ گفتم هيچي با نگاه كردن به كارهايي كه شما مي كنيد ياد گرفتم كه چطور ماشين رو راه ببرم.

داشتم مي گفتم؛ دم بابامون گرم كه اون موقع كه شهران بيابون بود (سال ۶۵) اجازه مي داد شبها به دور از چشم مامور، از فلكه اول شهران (كه الان ابتداي بزرگراه ايرانپارسه) به طرف شرق يعني خيابون مجد (كه الان شده ايرانپارس) رانندگي كنم و در كنارش، ماشين رو تا دم در خونه كه حدودا ۵۰۰ متر فاصله داشت برونم. از همون موقع، بابام اصول رانندگي رو يكي يكي بهم ياد مي داد؛ مثلا مي گفت قبل از اين كه به دست انداز يا سرعت گير برسي، ترمز كن اما وقتي خواستي از روي اون رد شي، ترمز رو رها كن تا به جلوبندي فشار نياد. يا مثلا مي گفت هيچ وقت براي چرخوندن فرمون، دستت رو توي غربيلك ننداز و فقط سطح بيروني دايره غربيلك رو بگير. البته از اين نكته ها زياد از بابام ياد گرفتم كه درباره مهم هاش سر هر فرصتي خواهم نوشت.

داشتم درباره تازه راننده ها مي گفتم . . . ولش كن شايد بهتر باشه در قالب مطالب بعدي، نكاتي رو كه خيلي از راننده هاي در حقيقت ناشي (ولو اين كه تجربه سالها رانندگي داشته باشند) رعايت نمي كنند به تدريج با دوستان عزيز در ميون بگذارم.