شايد مرسدس-بنز 280 دهه هفتاد يكي از بهترين سواري هاي اين كمپاني معظم در تاريخ آن باشد؛ خودرويي كه در زمان خود، از طرح بسيار زيبا و متفاوت بدنه نسبت به هم‌دوره اي هاي خود و حتي خودروهاي چند سال بعد سود مي جست. سري اس كلاس فوق كه با شماره اتاق W116 شناسايي شده و در چندين تيپ با موتورهاي مختلف توليد شد، از حدود سال 1972 وارد بازار شد و توليد آن تا 1980 ادامه يافت.

مرسدس بنز 280 اس

طراحي سري W116 از 1966 آغاز شد و پيش از رونمايي، مطالعات زيادي بر روي آن انجام گرفت. اين سري، نخستين محصول سواري مرسدس-بنز بود كه از نسل جديد طراحي بدنه كه تا سال 1993 نيز ادامه يافت، بهره مي برد. طرح بدنه W116 يك گام بلند به جلو بود و از خطوط كاريزماتيك عضلاني كه در مجموع چهره اي زيبا و در عين حال اسپورتي به آن مي داد، برخوردار بود.

از نكات قابل توجه اين سري از محصولات كلاس اس، البته مانند بسياري از محصولات سواري بنز، مي توان به توزيع بسيار مناسب وزن بين محورهاي جلو و عقب، فرمان‌پذيري عالي در عين سواري بسيار نرم، ترمزهاي قدرتمند، كلاچ بسيار نرم و با احساس و همچنين پايداري استثنايي در جاده و سرعت هاي بالا اشاره كرد. سرنشينان 280 در مسافرت هاي كوتاه و طولاني، ايمني، راحتي و تكان هاي بسيار كم حتي در دست‌اندازها، پيچ هاي تند و هنگام ترمزگيري را به خوبي احساس مي كنند.

كم‌مصرف ترين و مقرون‌به صرفه ترين مدل از اين سري، همان 280S خودمان است كه در كشور به وفور يافت مي شد و البته الان نيز تعدادي از آن هنوز در تردد است. 280 كه در زمان عرضه، با قيمت 15057 دلار فروخته مي شد تنها مدل از اين اتاق بود كه موتور كاربوراتوري داشت؛ البته مدلي از 280 هم با سرسيلندر انژكتوري با كد 280SE توليد شد كه در ايران هم موجود است.

مصرف سوخت 280 چه در مدل انژكتوري و چه در مدل كاربوراتوري، حدود 16 ليتر در صد كيلومتر است. 280S داراي موتوري شش سيلندر به صورت خطي با حجم 2746 سي سي است كه مي تواند 182 اسب بخار قدرت را عينا به يكي از دو نوع گيربكس آن يعني 4 دنده دستي يا 3 دنده اتوماتيك تحويل دهد.

گل سرسبد اس كلاس W116، مدلي بود با عنوان 450 SEL 6.9 با تجهيزات ويژه و يك نيروگاه عظيم 7 ليتري با انژكتور بوش جترونيك. اين موتور هشت سيلندر خورجيني قادر بود 282 اسب بخار قدرت توليد كرده و با استفاده از گيربكس 3 دنده اتوماتيك، اتاق 1985 كيلوگرمي 6.9 را به سرعت 225 كيلومتر در ساعت برساند. اين خودرو كه در مجموع 7380 دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شد و تعدادي از آن نيز در ايران موجود است، با قيمت 39377 دلاري خود در آن زمان، مجهز بود به ترمزهاي ضدقفل (ABS) الكترونيكي براي هر چهار چرخ، البته به صورت سفارشي و همچنين سيستم تعليق هيدروپنوماتيك با قابليت تراز اتوماتيك كه در زمان خود، اعجاز صنعت خودرو به شمار مي رفت و البته نمونه اي از آن به صورت استاندارد در كاديلاك سويل 1974 كه در كشورمان به كاديلاك ايران معروف است نيز يافت مي شود.

تجربه رانندگي كه با يك دستگاه 280S مدل 1972 داشتم، موقعي بود كه اين خودرو حدود 30 سال كار كرده بود و در حقيقت خودرو فرسوده به شمار مي رفت؛ اما به مصداق «دود از كنده بلند مي‌شه»، 280 زرد قناري سي ساله كه كاملا خسته به نظر مي رسيد، نگارنده را شرمنده پيش‌داوري خود كرد. وقتي پشت فرمان قرار گرفتم و پس از قرار دادن اهرم دنده در موقعيت 1، پدال كلاچ را به آرامي بالا آوردم. احساس كردم يك لايه ضخيم از كره حيواني البته از نوع سفت، روي صفحه كلاچ وجود دارد كه نيروي موتور را به اين نرمي و با يك شيب ثابت به ديفرانسيل منتقل مي كند. با رها كردن پدال كلاچ، عقب خودرو به زمين چسبيد و حس كردم چرخ هاي عقب در آستانه كندن آسفالت قرار دارند. پس از آغاز حركت، تصميم گرفتم در اولين چهارراه، با سرعت بپيچم تا وضعيت پايداري و تكان سرنشين را بررسي كنم. همان طور كه انتظار مي رفت، خودرو از محور افقي طولي چندان منحرف نشد و سرنشينان (شامل راننده) تعادل خود را به خوبي حفظ كردند كه اين مهم، به لطف سيستم تعليق كاملا مستقل و پيشرفته و همچنين توزيع ايده‌آل وزن خودرو به دست آمده است. در هنگام ترمزگيري، حس مي كنيد كه در ترمزگيري تنها نيستيد و احتمالا چيزي شبيه يك جرثقيل بزرگ، از پشت چنگك خود را روي خودرو انداخته و در هر سرعتي، با اشاره شما آن را به زمين مي چسباند. داشتن ترمزهاي قدرتمند وبزرگ 4 چرخ ديسك، احساسي دلنشين از ايمني و آرامش خاطر را به راننده القا مي كند.

مرسدس-بنز همواره يادآور كيفيت است و هر بنزي سوار شويد اين چند ويژگي را از جمله اين كه سوار يك تانك چابك و لوكس شده ايد، شخصا تجربه مي كنيد؛ ويژگي هايي كه مديون تحقيقات گسترده و البته نتيجتا قيمت بالاي محصولات اين شركت آلماني است: ترمزهاي 4 چرخ ديسكي بسيار قوي با انتقال حس بسيار خوب و يكنواخت پدال، فرمان‌پذيري عالي، پايداري در سرعت هاي بالا، فرمان بسيار دقيق، سواري نرم، اتاق جادار بسيار مستحكم و كم سروصدا، بسته شدن بسيار خوب و نرم درها، كيفيت بالاي قطعات و مجموعه هاي به كار رفته با عمر طولاني و موتور سخت‌جان و كم استهلاك با مصرف سوخت معقول.

به عنوان حسن ختام مطلب عرض مي كنم كه وقتي از يك مرسدس-بنز پياده مي شويد، احساس مي كنيد كه خودروهاي ديگر فقط يك جعبه فلزي هستند كه روي آن يك عدد موتور نصب شده و به حركت در مي آيد!