خلاص كن برو!

بعضي‌ها عادت دارند در سرازيري‌ها، دنده را خلاص كنند تا به تصورشان، مصرف سوخت كمتر شود. بايد گفت اولا به فرض هم كه مصرف كاهش پيدا كند (كه مي‌گويند در موتورهاي جديد اين‌طور نيست)، اين كار چند خطر دارد: اولا ترمز موتور از دست مي‌رود و خودرو ميل به افزايش سرعت پيدا مي‌كند، ثانيا مدام بايد ترمز كرد كه باعث استهلاك زياد و داغ كردن ترمز مي‌شود، ثالثا به دليل افت دور موتور، قدرت بوستر كاهش پيدا مي‌كند كه مي‌تواند خطرناك باشد، رابعا به دليل ايجاد اختلاف زياد بين سرعت شفت ورودي و خروجي، استهلاك گيربكس بالا مي‌رود و خامسا به دليل خلاص بودن، عكس‌العمل براي شتاب‌گيري در هنگام نياز فوري، به كندي انجام مي‌شود.

توضيح اين كه در موتورهايي با انژكتور الكترونيكي - يعني همه خودروهاي امروزي - اگر پا را از روي گاز برداريد و خودرو همچنان با دنده درگير، به راه خود ادامه دهد (مثل اتفاقي كه در سرازيري‌ها مي‌افتد)، سيستم وضعيت را تشخيص داده و سوخت‌رساني را قطع مي‌كند تا به جاي اين كه موتور، چرخ‌ها را به حركت درآورد، اين چرخ‌ها باشند كه موتور خالي از سوخت را مي‌گردانند، در حقيقت اين جاذبه زمين است كه خودرو را به پايين مي‌كشد و نيازي به مصرف كردن سوخت وجود ندارد.